Stichting Katalysator

Wij helpen duurzame ondernemers in ontwikkelingslanden vooruit!

De Koffiebar van Adoma

*** Update zomer 2017 ***

De zaken gaan goed bij Adoma, hij heeft een nieuwe Espresso machine kunnen kopen van zijn gegroeide omzet!!! Geweldig resultaat van onze investering in zijn eigen plan en harde werken!

Continuer Adoma!!!

Begin 2017 zijn we persoonlijk bij de koffiebar langs geweest om te kijken wat Adoma er van gemaakt heeft. Met een grote glimlach zit hij achter de bar als ik 2 koffie bestel.... mooi toch?! Vaak is hij op zaterdag niet aanwezig en de buren verzorgen de koffiebar, hij kijkt met zijn gezin satelliet televisie.We zijn bijna twee jaar verder en de zaken gaan goed.

Op een dag rijden we in de avond voorbij en zien dat er nu ook elektriciteit is en een lamp hangt aan de bar, het is erg leuk om te zien wat hij waargemaakt heeft van het ondernemersplan dat hij zelf geschreven heeft. We nemen een bakkie citroenthee, babbelen wat en het is erg tof om er te zitten. Echt een super resultaat!

15Op bezoek bij Adoma
16Op bezoek bij Adoma
17Op bezoek bij Adoma

Eind zomer 2016 hebben we de koffiebar van Adoma een boost kunnen geven! Mede dankzij de verkochte powerbanks op de festivals en een gulle donateur is dit zo snel gelukt! Adoma heeft direct barkrukken en bankjes laten maken, een mooie koffie kleur gegeven en ook geïnvesteerd in een gastank, fornuisje en pannen om een ontbijtje mee te maken. Lekker voor bij de koffie! De belangrijkste vooruitgang was natuurlijk een nieuwe koffiemachine en elektriciteit...

Door de overkapping die hij geregeld heeft kon hij elektriciteit aansluiten en daarmee zijn nieuwe espressomachine gaan gebruiken. Als laatste duwtje in de rug hebben we ook nog zijn koffie voorraad aan kunnen vullen. Zo is Adoma van alle wensen voorzien en kan deze lokale ondernemer een beetje meer geld verdienen voor zijn familie en tegelijk wat geld sparen voor nieuwe investeringen, zo wist hij ons te vertellen. Wij hopen van harte dat Adoma veel koffie mag verkopen en heerlijke gerechten maakt voor bij de koffie in Bamako. Onze Tip: ga eens langs bij Adoma als je in de buurt bent!

Hieronder vind je de foto's van het resultaat!
  • 08Koffiebar_resultaat_koffiezakken
  • 01Koffiebar_resultaat
  • 03Koffiebar_resultaat
  • 04Koffiebar_resultaat_barkruk
  • 05Koffiebar_resultaat_lange_barbank
  • 06Koffiebar_resultaat_krukenbank
  • 07Koffiebar_resultaat_Gastank_potten
  • 09Nwe espresso machine
  • 10Nwe espresso machine

Originele projectomschrijving:

Onze Hans heeft recent weer een fantastische kleine ondernemer ontmoet in Mali. Adoma, trotse eigenaar van een mobiele koffiebar, cafe Farafina! Adoma past perfect bij de doelstellingen van onze stichting; kleine ondernemers die wij helpen groeien! Daarom gaan wij Adoma helpen bij het compleet maken van zijn Koffiebar in Bamako!!!

De oude koffiebar van Adoma in Bamako

Hans zegt het zelf zo: Als mijn vrouw Yele naar het Cybercafe gaat, drinkt ze vaak een kopje koffie op straat onderweg. Dat doet ze bij Adoma Troare. Een Malinees die met zijn familie woont in de hoofdstad van Bamako. Adoma heeft een lichamelijke beperking en kan zodoende niet snel een baan vinden in dit land. Om zijn familie te kunnen onderhouden is hij beetje bij beetje een koffiebar begonnen. Tijdens een van de gesprekken zei Adoma dat hij elektriciteit had aangevraagd, maar dat alleen kreeg als zijn koffiebar overdekt was. En daar had hij nu geen geld voor."

Adoma heeft een vrouw en drie kinderen. Zijn moeder heeft hij laten overkomen uit Segou om haar te verzorgen, ze is ziek en haar man is overleden. Adoma woont in een klein huisje zonder elektriciteit. Hij is dan ook ontzettend blij als Hans aangeeft dat we als Stichting wel willen proberen iets voor hem te doen.

Adoma haalt ‘s morgens koud water (blauwe vat) voor de koud water verkoop. Ook maakt hij heet water bij de buren en vult hiermee de thermoskannen. Hiermee maakt hij de koffie en thee. We wisten al dat hij graag een elektriciteit aansluiting wilde hebben en daarvoor overdekking nodig was, maar hij weet zelf natuurlijk het beste wat hij nog meer een goede investering is voor zijn koffiebar! Dus om Adoma te kunnen helpen vragen we hem eerst een plan te schrijven met wat hij zelf denkt nodig te hebben om de koffiebar volledig te maken. Zoals we altijd doen, maken we hem ook duidelijk dat het om een eenmalige investering gaat en hij verder zelf moet zorgen voor de continuïteit...

Adoma wil graag 5 barkrukken voor aan de bar, een koffie-machine, elektriciteit voor verlichting, een grote paraplu tegen de regen en een gastank + brander voor het koken van water voor de thee. Waarom geen waterkoker, je hebt toch electrticiteit denken wij dan? Hahaha die gebruiken veel te veel stroom, lacht Adoma. "En de stroom is duur hier, dat is niet efficiënt." Verder wil hij nog een aantal pannen en een doos met verschillende soorten koffie. "Waarom pannen?" vragen wij. "Nou als mensen hier lekker kunnen zitten voor een kopje koffie, dan willen ze vast ook wel wat eten. Dan maak ik een lekker ontbijtje of iets anders voor ze in de pannen!" Prima Adoma, goed idee! Wij kijken hoever we komen. Voor de totale uitbreiding heeft hij een kostenplaatje gemaakt:

Kostenberekening nieuwe koffiebar Adoma

De totale som is omgerekend van CFA's naar Euro's: 690 euro. Bestaande uit:                           5 barkrukken zijn 95 euro, de koffiemachine komt op 190 euro, elektriciteit aanleggen is 77 euro, de grote paraplu komt op 30 euro, de verschillende pannen zijn 115 euro en de gastank plus brander is 30 euro. Als laatste boost voor een succesvolle doorstart een doos met koffie van 153 euro.

We hopen dat jullie ons en dus Adoma helpen om zijn koffiebar een impuls te geven!

De brief die hij als dank schreef aan ons is hieronder te lezen:

Vertaling: Ik ben vader van drie kinderen en getrouwd, nadat mijn vader overleden is ben ik nu hoofd van de familie en zorg ook voor mijn moeder. Deze aanschaf gaat mij veel helpen en wil hierbij iedereen erg veel bedanken.

Steun dit project met een financiële bijdrage, alle kleine beetjes zijn welkom. Onze IBAN / bankrekening is: NL03 RABO 0158 0438 47 (BIC: RABONL2U) tnv Stichting Katalysator ovv Koffiebar Adoma.

E-mailen