Stichting Katalysator

Wij helpen duurzame ondernemers in ontwikkelingslanden vooruit!

Do's Boutique

De Boetiek moet weg, maar Do wil juist uitbreiden!

Do was de eigenaar van een boetiek langs de kant van de weg in Bamako. Een los hutje op de route naar de brug of langs de boulevard. Helaas houdt de nieuwe minister van Bamako er grote schoonmaak. Alle mensen met een winkeltje of kraampje worden van de zijkanten van de weg afgeveegd om de stad "op te ruimen". Er is veel weerstand, maar die wordt fors de kop ingedrukt, zo ook bij Do. En zijn boetiek wordt dus gewoon van de zijkant van de weg afgehaald... Weg winkel, weg inkomsten, weg toekomst van DO en zijn gezin.

Hans op bezoek bij Do

Oude winkeltje van Do dat weg moest

Do is met zijn spulletjes in de gang van zijn huisje verder gegaan. De voordeur is nu zijn ingang naar zijn magazijn/boetiek. Zomerse jurken verkoopt hij nu, uit Senegal. Do heeft geluk en de weg langs zijn huis is de route naar het centrum en zo heeft hij genoeg klanten om rond te komen. De auto’s stoppen om nog even bij Do zijn boektiek te kijken, de kleurige jurken vallen op en het zijn mooie cadeaus voor de vrouwen!

Do heeft twee kinderen rond de twaalf jaar en ze gaan naar school. Het huisje is net groot genoeg voor het gezin. Nu zijn gangetje als magazijn dient, sluit hij de voordeur driedubbel af als Do in de avond zijn boetiek sluit. De jurken hangen overdag buiten aan de zijkant van de weg en hij haalt ze naar binnen in het gangetje aan het einde van de dag.

Huidige situatie, zijn huisje met de gang die Do gebruikt als boetiek.

Yele op bezoek bij Do

Maarrrrr, Do heeft een plan en wil de boetiek uitbreiden! Hij heeft heel veel praktische ideeen, maar kan het niet betalen. Omdat Do een voorbeeld is van een weerbare kleine ondernemer, helpen wij Do graag! Toen Hans in Mali was heeft hij aan Do gevraagd om een plan en calculatie te maken van wat hij nodig denkt te hebben: Do wil zelf verhuizen met zijn gezin en het huisje inrichten als boetiek omdat de locatie zo gunstig is. De muur aan de kant van de weg wordt afgebroken en de bermgoot wordt dicht gemaakt. De open ruimte wordt ingericht als boetiek en zo heeft hij een mooie etalage, genoeg ruimte en de jurken hangen niet meer buiten naast de bermgoot.

De calculatie voor de verhuizing en uitbreiding van de boetiek is alsvolgt: zand, cement, stenen, afdekplaten voor de bermgoot, plafond, verf, elektriciteit aanleg, ventilatie en 2 maanden borg in het vooruitschiet betalen voor zijn nieuwe huis. De totale som is €620,- (omgerekend van CFA's naar euro's). En daar gaan we Do mee helpen!

Do is een weerbare ondernemer die een kans verdient met een gift uit onze opbrengsten uit het biogas on tour project 2016! Maar er is meer nodig... Steun dit project met een financiële bijdrage, alle kleine beetjes zijn welkom. Onze IBAN / bankrekening is:  NL03 RABO 0158 0438 47 (BIC: RABONL2U) tnv Stichting Katalysator ovv Boutique Do.

Alvast bedankt, groeten Hans en Yele, onze lokale partners in Mali

E-mailen