De Schoenenpoetser van Bamako

2017 Update: Op visite bij Check

Vlak voor de zomer van 2017 is Hans langs geweest in Mali bij Check, "de schoenenpoetser van Bamako", om te kijken hoe het nu met hem gaat:

Check is blij en hard aan het werk op zijn vaste plek. Ook heeft hij een koffie hoekje gemaakt en we bestellen een espresso. Als ik vraag waar zijn fiets is kijkt hij een beetje verdrietig en zegt dat de fiets kapot is, tandwielen, de ketting en de derailleur zijn afgebroken. Normaal rijdt Check voor een snelle boodschap en bestellingen even naar het centrum, om zo kort mogelijk weg te zijn van zijn schoenenpoets werkplek. Ik vraag of het te repareren is en Check zegt dat hij dat zelf kan fiksen. Ik vraag wat het ongeveer gaat kosten, omgerekend nog geen 10 euro...

Voordat we op reis gaan naar Keniebah geef ik Check het geld voor de onderdelen. Een week later zoek ik Check weer even op. Intussen heeft hij zijn fiets gerepareerd, met geld van de Stichting heeft Check nieuwe tandwielen, remmen en een derailleur gekocht en zelf gemonteerd. Check blij en trots met zijn fiets die weer gebruikt kan worden en ik omdat we met de stichting zo snel gave mensen kunnen helpen!

Groeten Hans en Yele

Direct resultaat met Stichting Katalysator!

6 september ontvingen we een verzoek via Hans van een schoenenpoetser uit Bamako, Check genaamd. 7 september besloten we de schoenenpoetser in Mali te helpen. 9 september 's ochtends het geld overgemaakt naar Mali en dezelfde dag nog 's middag hebben we een superblije schoenenpoetser aan de lijn en een foto van alle gekochte spullen!!!! We make things happen! Trots!

De spullen, direct dezelfde dag gekocht!

06-09-2016 Een zonnige dag in Bamako. Voor velen een gevecht voor hun bestaan. Zo ook voor Check, een ondernemer die graag iets voor zichzelf wil doen.

Op de plek “ maison des jeunes” in Bamako staat een kraampje waar je je schoenen kan laten repareren of poetsen, Check heet de man. Werkt voor zichzelf op een stukje grond langs de aanlooproute van een plek waar veel gesport wordt en muzikale sociale evenementen plaatsvinden. Check is een rustige man die netjes zijn omgeving schoon houdt en andere mensen ook graag helpt als dat nodig is. Zo technisch als hij is probeert Check alles aan te pakken wat een beetje geld verdient, zo ook schoenen poetsen en repareren. Yele, de vrouw van Hans en onze lokale partner in Mali, drinkt graag een kopje koffie bij hem en kent hem al een lange tijd. Zodoende heeft Check een keer gevraagd of Stichting Katalysator een start kapitaaltje zou kunnen regelen om een goede set schoenenpoets materiaal en schoenen reparatie setje te kopen.

01Schoenenpoetser
02Schoenenpoetser
03Schoenenpoetser

Check kan niet lezen en schrijven. Daarom heeft Hans een keer met hem gebeld en gevraagd wat voor bedrag er nodig is en wat hij dan precies ging doen. Dat werd een goed verhaal van iemand die een kans verdient zelfstandig verder te ondernemen. Het bedrag dat hij vraagt is 50.000 CFA, wat neerkomt op 75 euro. Nou dat zijn nog eens leuke bedragen om een ondernemer verder te helpen. Wij zien in Check een een krachtige kleine ondernemer die een kans verdient met een gift uit onze opbrengsten uit de festivaltour met onze biogasinstallatie in 2016. Check (jaja echt flauw) ons biogas on tour project voor meer info!

Steun dit project met een financiële bijdrage, alle kleine beetjes zijn welkom. Onze IBAN / bankrekening is: NL03 RABO 0158 0438 47 (BIC: RABONL2U) tnv Stichting Katalysator ovv Schoenenpoetser.