De Tuinman van Bamako

Eind 2015 hebben we Mr Sollo, de tuinman van Bamako, heel erg blij gemaakt en dit project met succes afgesloten! De groene oase in Bamako wordt een feit!

Mr. Sollo bedankt iedereen die dit mogelijk maakte recht uit zijn hart, en wij hem! Wederom iemand blij gemaakt die zelf ideeën heeft, zelf iets wil bereiken, niet gestuurd vanuit wat wij in het westen denken dat goed voor hem is, maar eigen dromen en doelen! Merci Mr Sollo!

Meneer Sollo heeft onder begeleiding van Yele (ons uitstekende lokale contact en tevens vrouw van stichting medewerker Hans) de spullen gekocht die hij al zo lang wilde hebben om zijn groene oase in Bamako, de hoofdstad van Maili, te realiseren. Door jullie donaties en wat inkomsten uit onze festival optredens hebben we dit mogelijk gemaakt voor Mr Sollo!

Een waterpomp met gewapende waterslangen van 3 x 30 meter om zijn hele gebied te besproeien en de lange afstand naar de rivier te overbruggen. Een insecticide sproeimachine die hij op zijn rug kan dragen om zijn gewas te beschermen tegen boze Malinese insecten. 10 blikken met zaden zodat er een begin gemaakt kan worden om meer gewassen op zijn akkers te laten groeien. Ook heeft hij twee geiten gekocht van een sterk ras uit Tjaad. Hiermee kan hij een hele kudde fokken.
Meneer Sollo heeft gehuild van blijdschap en bedankt iedereen recht uit zijn hart die heeft bijgedragen aan dit kleine wonder voor de tuinman van Bamako. Veel is hem al beloofd in het verleden maar uiteindelijk is het onze stichting gelukt om hem echt te geven wat hij verdient. Dit is onze grote kracht, ondernemers die we zelf hebben leren kennen een handje te helpen.

Wij willen Yele en Hans bedanken voor hun inzet en natuurlijk ook alle collega's en vrienden van Hans voor hun donaties… echt tof hoor. Hieronder de resultaten in beeld.

• 02sollo_is_blij_met_pomp_
  • 03sollo_en_zoon
  • 01zoon_sollo_met_waterpomp_en_slangen
  • 07dispenser_voor_incecticides2
  • 06dispenser_voor_incecticides
  • 05aubergines_van_veel_water_voorzien
  • 04werkende_Waterpomp_met_gepanserde_slangen
  • 08sollo_met_geit_voor_fokken_kudde_(vrouwtje)
  • 09sollo_met_geit_voor_fokken_kudde_(mannetje)
  • 10zaden_voor_volgende_oogst

Originele projectomschrijving:

Naast de oude brug in de hoofdstad van Mali in Bamako ligt een tuinen gebied. Een landeigenaar heeft dit tot zijn beschikking gegeven voor iedereen die een tuintje wil beginnen voor zichzelf. Een beheerder met zijn zonen zorgt voor de tuinen en geeft je een plek als je dat wilt. Bv. Een postbode van Bamako gaat na zijn werk nog even iets doen in zijn tuintje. De mensen planten er sla, tomaten dus allerlei groenten. Een oude vrouw verzameld afval waaronder metalen en plastic om te verkopen. Onder de grote Mango bomen is er plaats voor te slapen of te vertoeven. Een ander is een theetentje begonnen zodat er wat gedronken kan worden. Het is een sociale ontmoetingsplaats geworden die beheerd wordt door L’hommme du Jardin met zijn zonen.

De ontmoetingsplaats onder de oude Mangobomen

De beheerder heeft zelf ook een stuk beplant en heeft ook kippen los rondlopen. Op de tuin is er drink water uit een pomp om te drinken of je handen te wassen, dus niet voor de tuin. Het water uit de tuin moet je halen uit de rivier “de Niger” het land loopt iets omhoog dus greppels graven om het water om te leiden is beperkt.. De man beheerd zijn tuinwater met de gieter. Dit is zwaar werk en heeft hierdoor vaak last van zijn rug. in de droge tijd is de breedte van de rivier ook smaller waardoor de afstand groter wordt naar het water toe.  De oogst is de laatste jaren niet goed gegaan omdat het veel werk is om alles met de hand te doen (gieter) hierdoor is zijn inkomen ook verminderd en heeft nu ook geen geld voor insecticiden en tot ramp zijn de meeste kippen dit jaar overleden aan een ziekte doordat er geen geld was voor medicijnen.

Het tuinen gebied naast de oude brug

Ik heb met de man gesproken en hij wil graag een waterpomp die op benzine werkt  met slangen om de afstanden te overbruggen. Om zo zijn tuintjes te kunnen besproeien.  En ik denk dat dit een goede keuze is om deze man een boost te geven met zijn beheer van de tuintjes naast de oude brug van Bamako.

Steun dit project met een financiële bijdrage, alle kleine beetjes zijn welkom.Onze IBAN / bankrekening is:  NL03 RABO 0158 0438 47 (BIC: RABONL2U) tnv Stichting Katalysator ovv Tuinman van Bamako.