Koundame Drainage systeem

Begin 2017 is Hans weer in Mali geweest en de bewoners van Koundame blij gemaakt met het laatste deel van dit project; de waterpomp leveren! Lees hieronder zijn verslag:

Het volgende avontuur was op pad gaan om te zoeken naar een waterpomp voor Koundame. Die hebben we gevonden! Voor een gereduceerde prijs met slangen erbij bleef er zelfs nog wat over voor het schooltje van Mojokifara.

Na het vinden van de waterpomp gebeld gebeld met de zoon van chef de village en hij is heel erg blij met de pomp. Maar chef de village wil natuurlijk ook een cadeau... Ja ja zo werkt dat hier. We vragen wat hij wil en hij zegt dat hij graag een vrouwtjes eend wil hebben. Okee geen probleem. Ik zit dus zometeen in de snikhete bus met een eend tussen mijn benen!

16Result-Waterpomp_voor_Koundame
17Result-Waterpomp_voor_Koundame
18Result-Waterpomp_voor_Koundame

De bus; 2 eenden in de doos en een doos met 10 kuikens voor mijn voeten.

We vertrekken in de nacht met de bus. Brommer op het dak en de bus is knetter vol. Lange zweetnacht en in de ochtend zonder problemen arriveren we in Kenieba. De bus rijdt door tot Dakar en passeert Koundame. Dat is mooi! We blijven zitten en laden alles uit als we voor de grens van Senegal staan. Chef de Village schreeuwt al van blijdschap als hij Yele ziet...erg leuk. Twee eenden afgeleverd en 2 rijstpannen. De waterpomp geven we aan de twee zoons. Zij zijn ontzettend blij met de pomp en slangen en willen hem direct aansluiten.

Iedereen in het dorpje komt naar ons toe. De drie vrouwen van Chef de Village ook. Twee oudjes en een jonge vrouw, de oudjes zitten voor hun hutje en geef hun wat geld. Chef de Village heeft meer tijd voor zijn jonge vrouw dan voor de twee oudjes, hihi.
19Result-Waterpomp_voor_Koundame
20Result-Waterpomp_voor_Koundame

De volgende dag naar de tuin van de twee zoons aan de rivier. De tuin loopt heel stijl uit de rivierkant omhoog en precies als ik vraag waarom dat zo is, steken er twee nijlpaarden hun kop uit het water. Daarom dus! Verderop liggen de krokodillen in het water. De zoons zijn erg blij met de pomp zodat ze hun tuin kunnen gaan uitbreiden en niet meer de steile oever hoeven te beklimmen met de gieters. Zijn geweer staat tegen de houten ommuring nog steeds klaar voor als de Hippo gaat wandelen. De hippo's gaan in de avond aan wal en hebben al andere tuinen opgegeten. Het zijn leuke gasten en we maken wat foto's samen. We krijgen nog tomaten mee en gaan weer terug naar Kenieba. Geniet nog van de foto's en bedankt allemaal!

Groet Hans en Yele

• 26Result-Waterpomp_voor_Koundame
  • 21Result-Waterpomp_voor_Koundame
  • 22Result-Waterpomp_voor_Koundame
  • 23Result-Waterpomp_voor_Koundame
  • 24Result-Waterpomp_voor_Koundame
  • 25Result-Waterpomp_voor_Koundame

Update project 2016:

Begin 2016 hebben we het traditionele dorpje in zuid-west Mali geholpen door een rugzak pomp voor de insecticide te geven aan de zoon van de chef de village. Dat klinkt natuurlijk niet duurzaam in onze westerse oren, maar zo kan hij wel de planten onderhouden op zijn mooie stukje land. En anders niet. Zo liggen de keuzes in dit stukje Afrika. Voor ons dus een economisch duurzame keus voor levensonderhoud en opbrengsten.

Daarnaast hebben we blikken met zaden en handige tuinspullen gegeven. Een eenmalige investering voor dit arme dorpje. De chef de village en zijn zoon zijn dolblij en bedanken alle donateurs van Stichting Katalysator voor hun hulp.
Geld genoeg voor een waterpomp hadden we niet, maar daar sparen we nog even voor door! [Inmiddels dus gerealiseerd dankzij Riscure en jullie!] We hebben wel schoenen en tassen voor de kinderen uit het dorp gekocht. Ook dat was erg nodig en pastte mooi binnen het budget. Hieronder zie je de spullen en een blije Yele (onze lokale partner ondernemer) die de inkopen komt brengen op haar brommertje!

Originele projectomschrijving:
Het dorpje Koundame is een traditioneel dorpje in het zuid-westen van Mali bij de nieuwe grens overgang naar Senegal.

Yele heeft toen ze in de rivier spulletjes aan het wassen was kinderen ontmoet die hebben geholpen bij het wassen. De Chef de Village van Koundame zag dit en nodigde Yele uit in het dorpje. Nu komen we er dikwijls op visite en nemen dan schoenen uit Bamako mee of plastic slippers voor de kinderen.

De kinderen van Koundame

De zoon van de Chef de Village werkt in de nacht als bewaker voor een benzinestation in aanbouw. Op de weg naar de grens van Senegal toe. Het is er gevaarlijk, de laatste keer dat ik er was heeft een bende een ander benzine station overvallen en een medewerker doodgeschoten. De Kalasjnikovs kogels knalde bij hem in de muur terwijl dat toch 1 km verderop is. Pas op voor je blanke mannetje zei de zoon tegen Yele...

Chef de Village en zijn zoon met de grensovergang op de achtergrond

Het dorpje ligt aan de weg en erg mooi gelegen in de natuur, de akkers liggen er mooi bij maar staan droog. De akkers liggen iets te ver van de rivier vandaan en voor de zoon zou het een uitkomst zijn een waterpomp te hebben met slangen zodat er een mooi water systeem gebouwd kan worden. Hij wil graag verder met zijn akkers maar heeft het geld niet om de waterpomp met slangen aan te schaffen. Dus willen wij hem helpen! Help ons met geld inzamelen voor de zoon en zijn dorpje om de waterpomp met slangen te kunnen kopen!

Steun dit project met een financiële bijdrage, alle kleine beetjes zijn welkom. Onze IBAN / bankrekening is: NL03 RABO 0158 0438 47 (BIC: RABONL2U) tnv Stichting Katalysator ovv Koundame..