School in Nombo

Nombo is een dorpje op het Dogon Plateau in oost Mali, het ligt afgelegen en is ook niet vermeld op de meeste kaarten van het gebied. Ik heb er eens  drie weken gelogeerd toen het er nog veilig was. Drinken doe je uit de bron en het eten is gierstpap, mais en bladeren van de Boabab boom ("To" met bladgroen). Het gebied staat op de beschermlijst van Unesco. De cultuur is grotendeels behouden en in Nombo zijn nog veel oude resten van de Tellem, een eeuwenoud volk dat hier al woonde voordat het huidige Dogon volk er arriveerde. Een indruk van Nombo en de bewoners:

Na mijn bezoek vroeg men of ik iets kon doen voor het uitbreiden van het schooltje in Nombo. Zoals me dat overal gevraagd wordt waar ik een leuk contact leg. Ik heb gevraagd een brief te schrijven zodat het duidelijk wordt wat de bedoeling is. De Franstalige brief die ik later gekregen heb toen ik weer in Bamako was, is geschreven door de leraar Moustapha Groundoubrastaat over de situatie van het schooltje in Nombo:

De brief uit Nombo

De leraar vraagt om een uitbreiding van het bestaande lokaal dat ze willen uitbreiden naar 4 lokalen. Ook voor de omliggende dorpjes is er dan ruimte en hoeven de leerlingen niet een paar uur per dag te wandelen naar Kendie, een dorp 15 km verderop waar de eerstvolgende school ligt.

Maar er is nog meer aan de hand. De kinderen van het dorp zijn er de oorzaak van dat er een uit de hand gelopen ruzie is in het dorp. Een ruzie tussen de twee grote families van Nombo. De familie van de Chef de Village en de familie van de Imam. De kinderen hadden ruzie en maakte te veel lawaai, toen de volwassenen zich er mee gingen bemoeien is het uit de hand gelopen en de twee grote families praten sindsdien niet meer met elkaar. Belangrijk is dat het schooltje gaat uitbreiden want hierdoor zal een ontwikkeling plaats vinden. Zowel voor de kinderen uit Nombo als de ontwikkeling van een markt waarin geïnvesteerd moet worden. De volwassenen gaan inzien dat er wat moet gebeuren voor de toekomst van hun kinderen. Nu staat de ontwikkeling van het dorpje stil en kan er geen beslissing komen over het bouwen van een markt zoals er vroeger wel was in Nombo. De kinderen kunnen dit afdwingen. De kinderen van Nombo:

• 04Schoolkinderen_met_schooltje
  • 05kinderen_Nombo2
  • 06kinderen_Nombo3
  • 07kinderen_Nombo1

Het huidige schooltje op de achtergrond met de kinderen van Nombo. Het schooltje staat achterin naast de boom in het midden. Gemaakt van stenen uit klei in de zon gedroogd en met een golfplaten dak.

De kinderen hebben niet altijd goede schoenen en daarom willen we ook schoenen meenemen als er geld bijeen gebracht is voor het schooltje. Yele gaat er heen met het geld en de schoenen voor de kinderen van Nombo. En maakt uiteraard foto’s van de ontvangst en werkzaamheden in aanbouw.

Steun dit project met een financiële bijdrage, alle kleine beetjes zijn welkom. Onze IBAN / bankrekening is:  NL03 RABO 0158 0438 47 (BIC: RABONL2U) tnv Stichting Katalysator ovv School Nombo.